Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Det pædagogiske grundsyn

Barnesyn

  • Børn er kompetente medborgere, og har ret til at blive mødt med ligeværdighed

Tidsmaskinen fremmer et gennemsigtigt struktureret læringssyn ved at have opslagstavler, hvor børnene selv kan orientere sig om dagens tilbud, og hvilke voksne der er tilknyttet hertil. 

Det giver børnene mulighed for at bestemme, hvilken voksenstyret aktivitet, og hvilket børnefællesskab de vil indgå i.

  • Barnet har ret til at blive støttet i dets udvikling ud fra en positiv og pædagogisk tilgang

Vi understøtter børnene i konfliktsituationer, og har fokus på at italesætte deres mimik, gestik og oplevelsesverden. Barnets empati trænes hermed og livsdueligheden understøttes, så det enkelte barn bliver bevidst om egne grænser, der eget og andres bidrag til det sociale fællesskab.

 

Dannelse og børneperspektiv

  • Børn har mulighed for at opleve den nære kulturelle verden og dens mangfoldighed

Vores kreative aktiviteter er såvel produkt- som procesorienteret. Dette understøtter innovationen, fantasi, kreativ tænkning, æstetik og fællesskaber; det fælles tredje.

Der, hvor børnenes egen lyst, aktive deltagelse og eksperimenterende tilgang især kommer til udtryk er bla. i kreative byggeaktiviteter, at arbejde med genbrugsmaterialer, malerværksted, konstruktionslege, Stop motion, syværksted og rollelege.

 

Leg

  • Børnene har mulighed for selv at udtænke, iværksætte, eksperimentere og gennemføre lege alene og sammen med andre.

I den daglige pædagogiske praksis giver børnene rige muligheder for at udvikle sociale kompetencer igennem egen leg. Vi arbejder med rum og læring, og lægger vægt på at skabe rum i rummene, så børnene kan indgå i mindre, selvvalgte sociale fællesskaber og lege på kryds og tværs. Det er det uformelle læringsrum. 

  • Vi bruger børnenes legeindhold som pejlemærke for læringsmål og aktiviteter

Vi benytter os af legegrupper i forbindelse med modtagelse af nye børn i institutionen. Det gør vi for, at de hurtigt skal føle sig trygge ved hinanden, lære fælles sociale spilleregler og lære at kende børn og voksne.

Legegrupperne styrker den sociale udvikling og børnenes evne til at indgå i nye relationer.

 

Læring

  • Børnene har mulighed for at eksperimentere og lære i et aktivt fællesskab.

Ved at anlægge et science fokus på mange af vores aktiviteter, kan vi se, at børn får mulighed for at være i et miljø, der understøtter læringsprocesser. 

For eksempel: Madlavning, bålaktiviteter, konstruktionslege og krea-aktiviteter

Ved at stille sig nysgerrig og udforske aktiviteten, kan man fremme ikke bare børnenes læring, men deres lyst til at lære. 

Vi arbejder med planlagte aktiviteter med et udviklingsmål for øje. Det er det formelle læringsrum.

  • Vi understøtter børnenes læring gennem leg

En science-tilgang stimulerer børnenes kognitive udvikling. Ved at have en legende tilgang til videnskab giver man børnene en masse viden om vores verdens indretning. Børnene får også lyst til selv at udforske den. 

 

Børnefællesskaber

Barnet har mulighed for at opleve at det er betydningsfuldt i et inkluderende forpligtende fællesskab. 

Børnenes sociale udvikling bliver understøttet hver eneste dag. I alle rum er der minimum en medarbejder der står for aktiviteter, og dermed er medskaber i det sociale fællesskab som opstår i samråd med børnene. Her har vi mulighed for at understøtte børnenes udvikling af sociale færdigheder og empati, og give dem deltagelsesmuligheder i fællesskabet. 

Vi bruger os selv som katalysatorer for det enkelte barns mulighed for lige deltagelse i fællesskabet. Ved at tage udgangspunkt i det enkelte barns kompetencer og zone for nærmeste udvikling, støtter vi barnets specifikke behov for deltagelse i den sociale arena. 

 

Pædagogisk læringsmiljø

  • Barnet har mulighed for at udfolde sine sanser og krop

Igennem børn og bevægelse (dagligtale BOB), styrkes børnenes krop og bevægelsesglæde. Børnene udforsker og lærer deres krop at kende, og hvordan de kan bruge den. Børnene blive udfordret på deres niveau, med fokus på den nærmeste udviklingszone. I BOB er der altid en pædagogisk bagdør. Det giver mulighed for deltagelse på mange måder. 

  • Prismen og salene

Vi giver børnene mulighed for at komme i større sale med meget plads til indendørs bevægelseslege. Der bliver arrangeret store fælleslege som giver børnene mulighed for at forstå større bevægelsesfællesskaber. Det giver det enkelte barn mulighed for mestring af kropslig/sanselig indtryk og udtryk, og styrker barnets evne til at aflæse og forstå andre børn og voksnes mimik, gestik og kropslig udtryk.

Som fælles aktivitet bliver bliver der også arrangeret en nedkøling, som skaber ro hos børnene og giver mulighed for fornemmelse af egne følelser. 

 

Børn i udsatte positioner

  • Børn i udsatte positioner mødes og støttes ud fra deres behov og forudsætninger.

Gennem samtale om barnets oplevelsesverden kan vi understøtte barnets mulighed for at reflektere over egen oplevelse af forskellige situationer. 

Vi understøtter børnenes sprog særligt gennem barn/voksen dialog, hvor vi som voksne er opmærksomme på tonen i dialogen, således at barnet oplever en ligeværdig kommunikation. 

Vi giver barnet mulighed for at se sig selv og andre i forskellige situationer. Her hjælper vi dem med at komme videre, og få redskaber til selv at håndtere konflikter. Eksempelvis bruger vi ord som: "pyt", "Jeg kom til", "Det skete bare". 

Vi arbejder med "Fri for mobberi", hvor værdierne her er tillid, tolerance, respekt, tryghed og omsorg.

Når vi planlægger vores aktiviteter, tager vi højde for, hvordan de også kan inkludere børn i udsatte positioner. Vi benytter os at redskaber som TOPI, legegrupper og individuelle tiltag.