Læsebånd

På Lergravsparkens skole læser alle elever hver dag!

Hvorfor gør vi det?

Det gør vi, fordi forskningen viser, at børn i dag læser mindre og mindre, og det går ud over deres evne til at afkode og fordybe sig over længere tid. Men vi gør det også, fordi vi mener, det er ærgerligt, at børnene går glip af det fantastiske univers, der findes i bøgernes verden – En verden, hvor fantasien kan få lov at flyde frit, kreativiteten blomstre og nye livssyn udfolde sig.

Hvordan gør vi det?

Læsebåndet er inddelt i tre perioder. Det betyder, at læsebåndet kommer til at ligge på tre forskellige tidspunkter hen over skoleåret.

1. Periode: uge 33-47: kl. 8:00-8:20
  2. Periode: uge 48-10: kl. 10:00-10:20
  3. Periode: uge 11-24: kl. 12:15-12:35

Vi har valgt at inddele læsebåndet i tre perioder, da der er læsning i alle fag, og hvert fag har sin helt særlige måde at arbejde med læsningen på. Rullet sikrer således, at eleverne kommer til at læse i alle fag (med undtagelse af idræt, som er fritaget) og bliver introduceret til en bred vifte af læsestrategier som fx makkerlæsning, faglig læsning, genrelæsning, læsning på e-reolen og meget meget mere…

For vores elever med dysleksi vil læsebåndet have særligt fokus på at gøre dem fortrolige med NOTA.

Vi har en drøm om, at læsebåndet skal udvikle sig, så vi får inddraget det lokale bibliotek samt jer forældre. Men alt det arbejder vores fagteam i dansk og læsevejledere ivrigt videre med at udvikle.

Hvis du er nysgerrig efter at vide mere om børn og læselyst, kan vi varmt anbefale denne artikel: Vi skal (også) lære at læse langsomt - Syddansk Universitet (sdu.dk)