Modersmålsundervisning

Modersmålsundervisning i København

I Københavns kommune foreligger der en politisk beslutning om at tilbde modersmålsundervisning til alle skolebørn med andre modersmål end dansk. Der oprettes hold, hvis der er et tilstrækkeligt antal tilmeldinger.

Modersmålsundervisningen organiseres visa Modersmålsskolen, som er en afdeling på Tove Ditlevsens Skole.  Aktuelt undervises 2300 elever på 170 hold af 58 modersmålslærere. Undervisningen er plaveret på skolerne rundt omkring i alle kommunes bdele.

Hvordan tilmeldes elever?
Alle tosprogede elever, der aktivt taler et andet modersmål end dansk i hjemmet, kan tilmeldes modersmålsundervisning. Også selvom sproget ikke udbydes på egen skole.
Tilmeldingen sker ved, at forældre til elever, der ønsker modersmålsundervisning, beder skolens sekretær om at registrere, at eleven skal modtage modersmålsundervisning, samt hvilket sprog der ønskes.

Herefter vil forældrene i slutningen af maj måned 2022 modtage et link til modersmålsskolen hjemmeside i e-Boks hvor de kan tilmelde deres barn et hold i det ønskede sprogt. Når først der er sat kryds hos sekretæren kan forældrene tilmelde barnet via hjemmesiden fra slutningen af maj måned og i løbet af hele skoleåret. Det er dog en god ide at forældrene får tilmeldt børnene inden midten af juni 2022, så vi har et overblik over hvor mange børn der tilmeldes hvert hold.

Modersmålsskolen vil herefter i starten af august 2022 kontakte forældrene om undervisningssted, lokale og undervisningstidspunkt for det hold, eleven er tilmeldt.

Vil du vide mere om Modersmålsskolen?

Her kan du læse meget mere om modersmålsskolen: https://mms.aula.dk/

Hvis I er usikre på noget eller har spørgsmål/kommentarer, er I meget velkomne til at kontakte Modersmålsskolen på mail; mms@kk.dk